Ogólnopolska Akcja „CZYTAMY Z SERCEM”

17 października 2024 r.

Nasza szkoła wzięła udział w IV edycji projektu „Czytamy z sercem” – Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej promującej czytelnictwo i wiedzę o sercu wśród dzieci i młodzieży. Dokładnie 29 września przypada Światowy Dzień Serca i Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Akcja w całej Polsce trwała przez tydzień – od 29.09 do 05.10 – podczas którego odbywały się różnego rodzaju wydarzenia, spotkania autorskie, akcje czytelniczo-profilaktyczne, konkursy.

Do biblioteki szkolnej zakupiono nowe pozycje książkowe polecane przez Organizatorów akcji, związane z tematyką serca, opowiadające historie chwytające za serce, z sercem w tle lub sercem w roli głównej, m. in.: „Historie spod podłogi – serce”, „Serce olbrzyma”, „Przedszkole pani Matyldy. Zosia i złote serce”, „Krew”, „11 papierowych serc”, „Moja krew ma moc”, „Dziewczyna o kruchym sercu”, „Dwa serca anioła”.

Placówki współpracujące z Organizatorem, na czele z panią Małgorzatą Ficoń –założycielką fanpage „Między Regałami”, ogłosiły aż cztery konkursy ogólnopolskie. Uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w: plastyczno-czytelniczym konkursie „Sercowa opowieść w lapbooku”, konkursie literacko-plastycznym „Haiku – zielone serce lasu” oraz plastyczno-technicznym konkursie „Bohater o wielkim sercu – zakładka do książki”.  Za wszystkich uczestników trzymamy kciuki i czekamy na wyniki.

Klasa 5a uczestniczyła w zajęciach profilaktyczno-czytelniczych, podczas których oprócz głośnego czytania książki „Pracownia Aurory” mówiącej o tym, co jest w życiu ważne, o empatii względem drugiego człowieka oraz że nigdy nie należy tracić nadziei, wykonali indywidualnie i w grupach szereg różnych zadań, ćwiczeń i zabaw tematycznych skupionych wokół tematu serca, wartości ważnych w życiu człowieka (dobroć, wrażliwość, współczucie, życzliwość, przyjaźń, miłość, pomoc), a także tematów trudnych, jak: samotność, starość, strata.

Jak co roku największym zainteresowaniem wśród uczniów odwiedzających bibliotekę w dniach, kiedy prowadzona jest akcja, cieszył się model serca, który umieszczony był w centralnym miejscu biblioteki. Uczniowie mogli „rozkładać serce na czynniki pierwsze” i sprawdzić jak jest zbudowane serce w środku.

Na podsumowanie akcji w szkolnej bibliotece odbył się mini konkurs z nagrodami, który polegał na rozwiązaniu w dwóch drużynach trzyosobowych trzech zadań o różnym stopniu trudności związanych z tematyką akcji. Wszyscy uczestnicy poradzili sobie wyśmienicie i otrzymali drobne upominki.

Koordynatorami działań w ramach akcji w szkole były p. Agnieszka Sokół i p. Marta Kielar.