Przedszkole zakończyło realizację programu „Przyjaciele Zippiego”
„Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo,
projektem, który nieustannie się urzeczywistnia,
„przyszłością”, która pozostaje zawsze otwarta.”
Jan Paweł II
W naszym przedszkolu w najstarszych grupach „Sówek” i „ Bystrzaków” dobiegła końca realizacja Międzynarodowego Programu Promocji Zdrowia Psychicznego rekomendowanego przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom KCPU oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii IPiN „Przyjaciele Zippiego”. Nauczyciele (Jolanta S., Izabela K.-B.) prowadzący program przeszli odpowiednie szkolenie uzyskując uprawnienia do prowadzenia zajęć z dziećmi również w latach kolejnych. Cały program wraz ze specjalnie uszytymi na potrzeby jego realizacji patyczakami Zippiego okazał się być bardziej skutecznym niż mogłoby się to wydawać na początku. W czasie realizacji programu przeprowadzono 24 spotkania, które poświęcone były: uczuciom, uważnemu słuchaniu innych, rozwiązywaniu konfliktów, pomaganiu, przepraszaniu, proszeniu o pomoc, adoptowaniu się do nowych sytuacji, nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, radzeniu sobie z samotnością, odrzuceniem, prześladowaniem , zmianami korzystnymi w naszym życiu, ale i stratami, miedzy innymi ze śmiercią. Dzieci z obydwu grup pokochały bohatera przewodniego tak bardzo, że w momencie, gdy odszedł na zawsze pojawiły się łzy, refleksja, zapytania – dlaczego? Był to moment uświadomienia sobie przez dzieci czym są nieodwracalne straty, odejścia bliskich nam nie tylko osób, ale i zwierząt oraz tego co robić dalej, jak sobie poradzić, gdzie szukać pomocy oraz jak ważna, potrzebna i skuteczna jest zwykła, codzienna rozmowa. Program „Przyjaciele Zippiego” doskonale współgrał z podstawą programową wychowania przedszkolnego, realizacją zadań przedszkola w zakresie przygotowywania dzieci do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbania o zdrowie psychiczne. Nauczył dzieci rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji, w tym wczuwania się w emocje i uczucia innych osób z najbliższego otoczenia i tego, że zwierzęta też posiadają zdolność odczuwania. Dzieci nauczyły się nazywać i rozpoznawać wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunku do innych dzieci i dorosłych, przyjaźni, obowiązkowości, radości, ale też tego jak można będąc kilkuletnim dzieckiem pokonywać pierwsze trudności, jak głośno mówić o swoich potrzebach czy przeciwstawiać się przemocy, nękaniu, wyśmiewaniu.
Choć realizacja programu nie była łatwa i wymagała dużego zaangażowania nauczycieli, dzieci to z całą pewnością już przyniosła i przyniesie w latach kolejnych pozytywne efekty w postaci tego, że dzieci będą potrafiły mówić głośno o swoich trudnościach, nie będą bały się prosić o pomoc i na swój sposób będą umiały minimalizować, zapobiegać i przeciwdziałać różnym sytuacjom społecznym w codziennym życiu.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
Jolanta Sokół