Przedszkole zakończyło realizację programu „Przyjaciele Zippiego”

29 czerwca 2024 r.

„Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo,

projektem, który nieustannie się urzeczywistnia,

„przyszłością”, która pozostaje zawsze otwarta.”

 Jan Paweł II

 W naszym przedszkolu w najstarszych grupach „Sówek” i „ Bystrzaków” dobiegła końca realizacja Międzynarodowego Programu Promocji Zdrowia Psychicznego rekomendowanego przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom KCPU oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii IPiN „Przyjaciele Zippiego”. Nauczyciele (Jolanta S., Izabela K.-B.) prowadzący program przeszli odpowiednie szkolenie uzyskując uprawnienia do prowadzenia zajęć z dziećmi również w latach kolejnych. Cały program wraz ze specjalnie uszytymi na potrzeby jego realizacji patyczakami Zippiego okazał się być bardziej skutecznym niż mogłoby się to wydawać na początku. W czasie realizacji programu przeprowadzono 24 spotkania, które poświęcone były: uczuciom, uważnemu słuchaniu innych, rozwiązywaniu konfliktów, pomaganiu, przepraszaniu, proszeniu o pomoc, adoptowaniu się do nowych sytuacji, nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, radzeniu sobie z samotnością, odrzuceniem, prześladowaniem , zmianami korzystnymi w naszym życiu, ale i  stratami, miedzy innymi ze śmiercią. Dzieci z obydwu grup pokochały bohatera przewodniego tak bardzo, że w momencie, gdy odszedł na zawsze pojawiły się łzy, refleksja, zapytania – dlaczego? Był to moment uświadomienia sobie przez dzieci czym są nieodwracalne straty, odejścia bliskich nam nie tylko osób, ale i zwierząt oraz tego co robić dalej, jak sobie poradzić, gdzie szukać pomocy oraz jak ważna, potrzebna i skuteczna  jest zwykła, codzienna  rozmowa. Program „Przyjaciele Zippiego” doskonale współgrał z podstawą programową wychowania przedszkolnego, realizacją  zadań przedszkola w zakresie przygotowywania dzieci do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi  oraz dbania o zdrowie psychiczne. Nauczył dzieci rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji, w tym wczuwania się w emocje i uczucia innych osób z najbliższego otoczenia i tego, że zwierzęta też posiadają zdolność odczuwania. Dzieci nauczyły się nazywać i rozpoznawać wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunku do innych dzieci i dorosłych, przyjaźni, obowiązkowości, radości, ale też tego jak można będąc kilkuletnim dzieckiem pokonywać pierwsze trudności, jak głośno mówić o swoich potrzebach czy przeciwstawiać się przemocy, nękaniu, wyśmiewaniu.

Choć realizacja programu nie była łatwa i wymagała dużego zaangażowania nauczycieli, dzieci to z całą pewnością już przyniosła i przyniesie w latach kolejnych pozytywne efekty w postaci tego, że dzieci będą potrafiły mówić głośno o swoich trudnościach, nie będą bały się prosić o pomoc i na swój sposób będą umiały minimalizować, zapobiegać i przeciwdziałać różnym sytuacjom społecznym w codziennym życiu.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

Jolanta Sokół