• Kontakt ze Szkołą

    Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Lubatowej

    Lubatowa 284
    38-440 Iwonicz-Zdrój

    tel. 13 43 502 60
    e-mail: sp_lubatowa@poczta.onet.pl

    Kontakt z Panią Wicedyrektor w budynku oddziałów przedszkolnych
    jest możliwy poprzez numer służbowy –  tel. 798-855-635

Informacje dla rodziców

Rodzicu skontaktuj się z pedagogiem gdy:

  • niepokoi Was zachowanie dziecka
  • zauważacie u dziecka problemy w uczeniu się
  • chcecie porozmawiać o dziecku i Waszych z nim relacjach
  • potrzebujecie wsparcia w procesie wychowania
  • macie pytania i nie wiecie do kogo zwrócić się po pomoc
  • znajdujecie się w trudnej sytuacji materialnej

ZAPRASZAM! POSTARAM SIĘ POMÓC.

Dysleksja – informacje dla rodziców

Dysleksja, czyli kłopoty z czytaniem i pisaniem

Co to jest dysleksja?

Dysleksja to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Można wyróżnić następujące jej postacie:

  • dysleksja – trudności w czytaniu połączone z trudnościami w pisaniu
  • dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym także błędy ortograficzne)
  • dysgrafia – niski poziom graficzny pisma (brzydkie pismo)
  • dyskalkulia – trudności w matematyce (szczególnie w arytmetyce)

Czym jest spowodowana?

Dysleksja spowodowana jest zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich współdziałania,uwarunkowanymi nieprawidłową strukturą i funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego. Są to zaburzenia głównie funkcji językowych jak i funkcji percepcyjno – motorycznych, motoryki, uwagi, pamięci i lateralizacji.

Kim są dzieci ,,ryzyka dysleksji”?

Są to dzieci z rodzin, gdzie występowała dysleksja związana z nieprawidłościami okresu ciąży i porodu, nieharmonijnie rozwijająca się, z nasilonymi trudnościami w czytaniu (w rocznym przygotowaniu przedszkolnym.

Czy dużo jest takich dzieci?

Badania wskazują, że dzieci te stanowią 15% uczniów(ok. 3 uczniów w klasie).

Jakie są objawy dysleksji rozwojowej?

Trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji:

  • opóźniony rozwój mowy,
  • opóźniony rozwój ruchowy(utrudnione raczkowanie, trudności z utrzymaniem równowagi),
  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych,
  • problemy z czynnościami samoobsługowymi,
  • problemy z rysowaniem i pisaniem (brzydkie pismo),
  • trudności z rozpoznawaniem rymów,
  • trudności z zapamiętaniem nazw sekwencji np. nazw miesięcy, wierszy dłuższych poleceń, tabliczki mnożenia,
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych fonetycznie,
  • trudności z dokonywaniem operacji na głoskach, sylabach, cząstkach słów,
  • błędy gramatyczne, trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi,
  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
  • obuoczność, zbyt długo utrzymująca się oburęczność,
  • mylenie ręki prawej i lewej,
  • nasilone trudności w czytaniu w przedszkolu i klasie pierwszej,
  • nasilone trudności w opanowaniu poprawnej pisowni,błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad pisowni

 Co robić, jeśli zaobserwujemy u swego dziecka powyższe objawy?

Należy jak najszybciej zgłosić się do pedagoga szkolnego. Im szybciej dziecko zostanie zdiagnozowane i objęte opieką, tym większe szanse, że uda się zapobiec trudnościom szkolnym lub je zmniejszyć.