Informacje dla rodziców
Rodzicu skontaktuj się z pedagogiem gdy:
- niepokoi Was zachowanie dziecka
- zauważacie u dziecka problemy w uczeniu się
- chcecie porozmawiać o dziecku i Waszych z nim relacjach
- potrzebujecie wsparcia w procesie wychowania
- macie pytania i nie wiecie do kogo zwrócić się po pomoc
- znajdujecie się w trudnej sytuacji materialnej
ZAPRASZAM! POSTARAM SIĘ POMÓC.
Dysleksja – informacje dla rodziców
Dysleksja, czyli kłopoty z czytaniem i pisaniem
Co to jest dysleksja?
Dysleksja to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Można wyróżnić następujące jej postacie:
- dysleksja – trudności w czytaniu połączone z trudnościami w pisaniu
- dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym także błędy ortograficzne)
- dysgrafia – niski poziom graficzny pisma (brzydkie pismo)
- dyskalkulia – trudności w matematyce (szczególnie w arytmetyce)
Czym jest spowodowana?
Dysleksja spowodowana jest zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich współdziałania,uwarunkowanymi nieprawidłową strukturą i funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego. Są to zaburzenia głównie funkcji językowych jak i funkcji percepcyjno – motorycznych, motoryki, uwagi, pamięci i lateralizacji.
Kim są dzieci ,,ryzyka dysleksji”?
Są to dzieci z rodzin, gdzie występowała dysleksja związana z nieprawidłościami okresu ciąży i porodu, nieharmonijnie rozwijająca się, z nasilonymi trudnościami w czytaniu (w rocznym przygotowaniu przedszkolnym.
Czy dużo jest takich dzieci?
Badania wskazują, że dzieci te stanowią 15% uczniów(ok. 3 uczniów w klasie).
Jakie są objawy dysleksji rozwojowej?
Trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji:
- opóźniony rozwój mowy,
- opóźniony rozwój ruchowy(utrudnione raczkowanie, trudności z utrzymaniem równowagi),
- mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych,
- problemy z czynnościami samoobsługowymi,
- problemy z rysowaniem i pisaniem (brzydkie pismo),
- trudności z rozpoznawaniem rymów,
- trudności z zapamiętaniem nazw sekwencji np. nazw miesięcy, wierszy dłuższych poleceń, tabliczki mnożenia,
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych fonetycznie,
- trudności z dokonywaniem operacji na głoskach, sylabach, cząstkach słów,
- błędy gramatyczne, trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi,
- trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych,
- obuoczność, zbyt długo utrzymująca się oburęczność,
- mylenie ręki prawej i lewej,
- nasilone trudności w czytaniu w przedszkolu i klasie pierwszej,
- nasilone trudności w opanowaniu poprawnej pisowni,błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad pisowni
Co robić, jeśli zaobserwujemy u swego dziecka powyższe objawy?
Należy jak najszybciej zgłosić się do pedagoga szkolnego. Im szybciej dziecko zostanie zdiagnozowane i objęte opieką, tym większe szanse, że uda się zapobiec trudnościom szkolnym lub je zmniejszyć.